3. Netrestejte se

Krok_6

Moje oblíbené téma. Trest, jako pilíř každé správné diety. Asi jsem vážně měl zůstat u marketingu a vymýšlet slogany :-). Klienti, obzvláště ženy, mají téměř bezmeznou schopnost sebetrýznění. Za každé uhnutí z předepsaného plánu přichází nemilosrdné výčitky a fatální přemýšlení. Prostě, snaha je v troskách a kašlu na vše.

Stále se setkávám s představou, že správná strava je jasně definovaná. Vlastně všichni vědí co je správně a co je špatně. Jakákoliv odchylka od této „správné stravy“ automaticky přidává kila tuku a možná po ní vyskáčou i pupínky na obličeji. Tak moc sami sobě nevěříme, že jsme uvěřili v naprostou neschopnost spolupráce s naším tělem. Je to nelogické a z mého pohledu i hloupé. Rád Vám ukážu, jak úsměvné myšlení to je.

Představme si univerzálního klienta (tku), který se snaží o redukci hmotnosti, respektive tuku. Po nastavení jídelníčku a úpravě pohybu se pomalinku mění. Samozřejmě jeho jídelníček neobsahuje základní „nevhodné potraviny“. Řekněme sladkosti. Tento klient za 2 měsíce shodí 6 kilogramů tuku a cítí se fajn. Zničehonic se ozvou chutě na čokoládu a on jí sní CELÝ ŘÁDEK!!! Sakra, a je to v troskách. On živě vidí, jak mu roste pneumatika na břiše a vyskakují pupínky na nose :-). Trochu tuto situaci rozpitváme. Když se podíváme na složení čokolády a vezmeme si 20 g čokolády, zjistíme, že je zde cca 13 g cukru, 6 g tuku a 1 g proteinu (ano i čokoláda má protein). Všeho-všudy se jedná o 122 kcal navíc. I kdyby se těchto 122 kcal celé přetvořilo na tuk (což se nestane vzhledem k metabolickým ztrátám a částečnému spálení energie) jedná se o 13 g zásobního tuku. Klientovo tělo vzhledem k tréninku a rozumnému jídlu získává výrazně lepší vlastnosti spalování energie a tak tuto energii získanou v kousku čokolády pravděpodobně využije na pokrytí nerovnováhy (má vyšší výdej, než příjem) … jinak řečeno mohl 13 g tuku tento den shodit a neshodil. Závěr tohoto počítání je ten, že klient sice neshodil díky své snaze 13 g tuku dnes, ale dokáže je shodit zítra. Není důvod k panice, ani výčitkám. Vždy se musíte dívat na delší časový úsek a následně řešit, zda jdou věci dle plánu, nebo nikoliv.

Jednotlivé úlety (sladké, chipsy, junk food jako celek, alkohol) Vám neublíží, dokud se z nich nestanou stereotypy. Např.: dám si víno, protože je úterý, nebo sním čokoládu, protože mám kafe. V tomto případě děláte velkou chybu a vaše snahy to hodně ničí. Když si nicméně dám sklenku vína s kamarády, posedíme a pokecáme jednou za týden, cítím se dobře a to je pro celkovou kondici (nejen tělesnou, ale hlavně duševní) velmi dobré. Nebojte se proto prosím občas odměnit, udělejte si tím ale radost. Hned se vraťte ke správnému jídlu a třeba si přidejte 1 km běhu navíc, kdyby Vám to mělo pomoct, ale udělejte to s radostí. Jen tak můžete fungovat roky, v opačném případě jen držíte krátkodobou dietu.

Mějte krásný den

Tomáš Hýna